Wifi in de trein zuigt, maar waarom? (Deel 1 van 2)

Éen van de meest gehoorde klachten van de NS is slecht wifi. Een kleine zoektocht op Twitter levert alleen deze maand al 185 klachten op. Het is inmiddels zó dramatisch dat De Speld zelfs het hele bestaan van wifi in de trein in twijfel trekt. Ik weet waarom:

Waar ligt het aan? 

Twee problemen: 1. Het internet signaal dat de trein binnenkomt. 2. Het wifi netwerk ín de trein.

Probleem 1:

Wifi kan nooit sneller zijn dan de internetverbinding waar het vandaan komt. Stel je hebt thuis een trage internetverbinding, dan zal je draadloos internet ook niet snel zijn. Bij de NS komen er een aantal complicaties bij. Doordat de trein rijdt is er geen mogelijkheid voor ‘bekabeld’ internet. Er is in de trein dus geen stabiele vaste lijn die gebruikt kan worden, daarom is de NS genoodzaakt om het telefoon netwerk (3G) te gebruiken, precies zoals je smartphone dat doet.

De trein verbindt met een telefoonmast in de buurt, en verdeelt vervolgens de internetsnelheid onder de reizigers. 3G-masten hebben een maximale theoretische snelheid van 28Mbps (een maatstaaf voor internetsnelheid). Dat is vergeleken met een verbinding thuis niet zo héél erg snel. Stel dat je thuis 250 mensen op bezoek hebt waarvan 100 mensen gebruik van maken van het internet; dat gaat niet echt lekker. Om dit probleem op te lossen zijn er meerdere verbindingen per trein, zodat de trein opgesplitst kan worden en het aantal gebruikers per verbinding minder is. Maar dit is alsnog te weinig: de telefoons en laptops van nu zijn snel ingewikkelder geworden en hebben steeds meer internetsnelheid nodig. De 3G-verbinding van de trein kan dit simpelweg niet aan.

Kijk daarnaast eens naar de dekking van het 3G-netwerk van T-Mobile (de grootste internet leverancier van de NS):

Alle paarse gedeeltes hebben de volledige snelheid van 28Mbps, alle gele gedeeltes hebben “beperkte dekking binnenshuis”. In een huis, auto of trein heb je daar waardeloos bereik. Je ziet dat er een flink aantal gaten zijn in het bereik.

Gelukkig hebben we tegenwoordig ook 4G, de opvolger van 3G. Met 4G kun je snelheden tot 150Mbps halen. Ik hoor je denken : “Waarom maakt de NS dan niet al gebruik van 4G?”, goed punt. De NS is druk bezig om treinen te upgraden naar 4G-ontvangers. Maar, als je de dekkingskaart van T-Mobile 4G bekijkt:

Ai… dat is niet best. De dekking van het netwerk van T-Mobile is ronduit slecht. Gelukkig kan de NS overstappen naar een ander telefoon abonnement… toch? Fout. De contracten worden per 5 jaar verlengd en per 1 april 2014 is dit gebeurd. Gelukkig lijkt T-Mobile druk bezig te zijn met het plaatsen van 4G-masten in Nederland en belooft dat er over drie maanden ‘landelijke dekking’ is. Ik ben sceptisch, maar we kunnen het hopen :-). KPN heeft recentelijk toegezegd dat de treinen wat telefoonmasten mogen gebruiken van KPN, maar tot zover biedt dit nog geen oplossing.

Naast dat de dekking niet goed genoeg is, is er nog een ander probleem: snelheid. Een trein beweegt zich gemiddeld met snelheden van 100 tot 120 kilometer per uur door het land Dit betekend dat de trein continu van telefoonmast aan het wisselen is om te proberen de verbinding zo goed mogelijk in stand te houden.

Dat ziet er ongeveer zo uit:

Net zoals je telefoon, proberen de coupés van de NS met de dichtstbijzijnde telefoonmast te verbinden. Dat zijn er in Nederland nogal wat:

Zoals je ziet zijn er rondom steden flink wat masten. Het internet is daar, en in de Randstad, ook vaak beter dan in Noord-Nederland, want daar staan weinig masten. De afstand tussen de trein en de mast is erg groot en het internet daardoor langzaam.

Daarnaast gebruikt niet alleen de trein de telefoonmasten, maar ook de bezoekers in de trein (voor bellen en voor internet zonder wifi). Het wordt al met al een mega drukke boel:

Kortom: de dekking is niet in orde, de snelheid waarmee de trein zich voortbeweegt is een probleem en de drukte op de masten zorgt voor een internetsignaal met te weinig bandbreedte.

Probleem 2:

De helft van het probleem zit bij Probleem één. Maar vaak lukt het helemaal niet om met het netwerk “Internet in de trein” verbinding te maken. Dit komt omdat er het soms erg druk is in de trein en we gemiddeld 1 à 2 apparaten bij ons hebben die gebruik maken van het internet.

Als je eenmaal verbonden bent met het netwerk, zal je telefoon/laptop/tablet meestal ook automatisch verbinding maken met dat netwerk. Zo zijn er dus een hoop mensen in de trein die wel verbonden zijn maar er niks mee doen; allemaal belasting op een netwerk wat het al heel erg druk heeft. Mijn tip: zet automatisch verbinden met publieke netwerken uit in je telefoon (dat is een optie). Je hebt namelijk geen idee met welk netwerk je precies verbindt, wat ook erg onveilig kan zijn (maar daar zal ik het een andere keer over hebben).

De laatste tijd krijg je ook vaak deze mededeling:

Deze mededeling zegt eigenlijk “Sorry, ik heb het te druk om jou binnen te laten”. Er wordt namelijk binnen jouw coupé door je apparaat een verzoek ingediend voor toegang tot het netwerk. Doordat de wifi-apparaten de drukte niet aan kunnen hebben ze niet genoeg tijd om jouw verzoek te verwerken en krijg je deze zogeheten ‘time-out’.

Waar komt het in het kort op neer? Websites worden steeds complexer, dit zorgt voor grotere belasting op wifi-apparatuur. Door de groei van apparaten en programma’s worden de wifi-apparaten van treinen overbelast: ze zijn toe aan vervanging.

Wat is de oplossing? En wat kun je zelf doen om goed wifi te krijgen in de trein?

Dat lees je volgende week in deel twee! Stay tuned.