Wifi in de trein zuigt, maar waarom? (Deel 2 van 2)

Éen van de meest gehoorde klachten van de NS is het slechte wifi. Een kleine zoektocht op Twitter levert alleen deze maand al 185 klachten op. Het is inmiddels zó dramatisch dat de speld zelf al het hele bestaan van wifi in de trein in twijfel trekt. Wij weten de oplossing en vertel je wat je er zelf aan kan doen:

In mijn vorige blog heb ik laten zien dat er twee problemen zijn met het huidige internet in de trein.

Om het wifi naar een goed peil te brengen moet de NS het komende jaar de volgende punten doorvoeren:

  • Doorbreek het contract met T-Mobile, laat het contract afkopen door KPN en laat KPN een 4G+ verbinding leveren voor de treinen;
  • Upgrade de ontvangers van de treinen naar 4G+ (meer toekomstbestendig) of start een trial met 5G samen met KPN. Alternatief: Stap over naar apparatuur die meerdere telefoonverbindingen kan koppelen (Zoals Viprinet);
  • Splits het internet in de trein op naar gratis en betaald. Gratis internet is voldoende voor e-mail/Facebook, betaald internet (inloggen met NS Abonnement of OV Kaart) geeft toegang tot zwaardere diensten zoals Netflix, Spotify, YouTube, etc. Hierdoor dragen extreme gebruikers bij aan de kosten;
  • Garandeer een goede verbinding bij 1e klas kaartjes, hierdoor bied je meerwaarde aan de duurdere stoelen en zal het hier drukker zijn. Geen verbinding: geld terug;
  • Schakel de wifi in de trein uit bij station, laat stations zelf een verbinding leveren over een vaste lijn. Hierdoor is er minder drukte op het mobiele netwerk;
  • Upgrade de wifi apparatuur in de treinen zodat deze het aantal connecties de komende jaren bij kunnen houden. Plaats meerdere, actuelere en goedkopere accesspoints en vervang deze elke 2 jaar.

Leuk en wel, maar wat is de oplossing voor nú?

Maak van je telefoon een (4G) hotspot!

Veel mobiele telefoonabonnementen hebben tegenwoordig een internet bundel. Je kunt deze verbinding delen met je laptop of tablet.

Dit artikel van de consumentenbond geeft aan hoeveel bandbreedte je in de trein nodig hebt. Het komt er in het kort op neer dat je met 14 Mbps vrijwel alles kunt doen op het internet. Je hoeft je internet namelijk niet te delen met andere treinbezoekers. De snelheid van de meeste 3G leveranciers is 14 Mbps of meer. Als je sneller internet wil kun je altijd kiezen voor 4G (150 Mbps), 4G wordt steeds vaker standaard geleverd bij je telefoonabonnement.

In principe, mits met redelijk bereik, is een 3G-verbinding voldoende om aardig te kunnen internetten in de trein. De grootste problemen zijn in de trein met het T-Mobile netwerk, die zou ik vermijden.

Zowel Vodafone als KPN hebben een landelijk dekkend 3G- en 4G-netwerk die voldoende snelheid moet leveren om te kunnen internetten:

Links Vodafone 4G, rechts KPN 4G.

Voor grootverbruikers kan het eventueel nog handig zijn om een los abonnement met een 4G hotspot aan te schaffen. Het voordeel hiervan is dat je telefoon niet zo snel leeg gaat, dat er een accuduur van 10 uur in zit en dat er meerdere mensen mee kunnen verbinden.

Je kunt bij KPN de Huawei E5372 bestellen (los = goedkoper) en daarnaast een los Sim Only (10 GB, 1 jaar):

Heb je nog een oude smartphone liggen? Dan kun je deze ook hergebruiken als wifi router.

In conclusie: de NS heeft nog een lange weg te gaan voordat er degelijk internet in de trein is. Nu weet je waarom, en weet je hoe je beter kan internetten in de trein.

Tot zover deze serie over wifi in de trein!